47-fuel Cene goriv (od 10.12.2013)
95 oktanski 98/100 oktanski dizel
1,446 € 1,483 € 1,387 €
Sreda, 12 December 2007 18:39

Test: Dunlop Roadsmart

Objavljeno v Pnevmatike
Oceni članek
(0 glasov)

Neverjetna preizkušnja!

Dobili smo povabilo na test pnevmatike, ki je tako vsestranska, da so preizkušnjo pripravili kar na svojem domačem testnem poligonu. Zakaj? Preprosto. Hoteli so pokazati vse skrajnosti, v katerih je njihova pnevmatika boljša od tekmecev, oziroma kjer lahko pokaže vse, kar zmore. Ker je to pogosto težko dokazljivo, so nas na vsaki preizkušnji oz. vaji pričakali enaki motocikli s pnevmatikami Dunlop, Michelin in Bridgestone istega razreda. Za lažjo primerjavo.

Preizkušal: Bojan Črnologar
Foto: Dunlop

Testni kompleks je impresiven. Okoli leta 1984 je podjetje Dunlop kupilo dirkališče, ki zaradi finančnih razlogov ni bilo rentabilno. Predelali so ga za potrebe testiranj motorističnih, avtomobilskih in tovornih pnevmatik: zunanji oval dirkališča je dolg okoli 3700 m, dogradili so še en notranji oval dolžine 1700 m, na cestišču katerega lahko vedno nadzorovano ustvarjajo med 5 in 8 mm debelo plast vode. Poleg sta še dva ovala, ki sta popolnoma okrogla, kjer se preizkuša smerna stabilnost v zavoju. Imajo tudi približno 700 m dolgo ravnino, kjer se merijo zavorne poti, hrupnost pnevmatik in obnašanje pri nenadnih manevrih. Poleg omenjenega kompleksa so dogradili tudi »off-road« testni poligon za vse vrste pnevmatik. Šele ko spoznaš celotno sliko njihovega delovanja, uvidiš, da izdelava nove pnevmatike za kakršnokoli vozilo za seboj potegne celo armado ljudi že v razvoju, vse skupaj pa se še podvoji s testiranji na vozilih.

Testni kompleks
Testni kompleks
Za nas je bil to najpopolnejši in najbolj nadzorovan test pnevmatik, ki si ga lahko zamislite. Različne podlage in celo različne pnevmatike na enakih motociklih. Na mokri podlagi smo vozili vrstni štirivaljni naked Kawasaki Z750, med stožci na poligonu dvovaljni bokser BMW R1200 RT, na krožni pisti V štirivaljno touring Hondo VFR 800 in na velikem dirkališču prav tako Hondo VFR ter vrstni štirivaljni športni Suzuki GSX-R 750. Tako raznovrstna paleta vozil z različnimi značaji, a vsakokrat z enakimi pnevmatikami. Odlično. Vtisi so še sedaj izredno pozitivni. A ne zgolj zaradi izdelkov Dunlop, temveč zaradi vsesplošne organizacije, ki je bila na zelo visokem nivoju.

O pnevmatiki Roadsmart pa: ker je dvoplastna (tekalna površina je iz drugačne zmesi kot boka pnevmatike), je bil čas ogrevanja zelo kratek. Dvoplastna tehnologija poskrbi še za dve bistveni podrobnosti: trda zmes poskrbi za manjšo obrabo pri pospeševanjih in zaviranjih, kar omogoča daljšo kilometrino, mehkejša na bokih pa za boljši oprijem, ko je motocikel nagnjen v ovinku. Na predstavitvi so nas presenetili tudi z vzorci materialov, ki so uporabljeni v zmesi. Temu lahko brez težav rečemo črna magija, saj lahko receptura mešanja odstopa za majhne odstotke in že dobimo popolnoma drugačne lastnosti. Uporaba silikatov in drugih umetnih zmesi je že krepko presegla klasično tehnologijo priprave zmesi, kot smo jih poznali pred desetimi leti. Tudi sama struktura pnevmatike je izredno tehnološko dovršena, saj se pri vedno močnejših motociklih pričnejo pojavljati sile, na katere včasih niti niso polagali veliko pozornosti. A časi se spreminjajo in zelo veliko izsledkov iz dirkaškega sveta se sedaj prelevi v serijske proizvode. Prav to omogoča lastnosti, ki so bile vsakdanjim ali, če želite, povprečnim uporabnikom včasih nedosegljive.

Pa si oglejmo, kaj in kako smo izvajali preizkuse:

ImageVaja 1. Mokra podlaga. Kawasaki Z750.
Najprej smo preizkusili mokro podlago. Ja, pokazati junaštvo in v prvih par minutah »skantati« motor le ni moja specialiteta. Zanimivo, koliko si dejansko upaš nagniti v mokrem ovinku in koliko ima pnevmatika še rezerve. Iz kroga v krog je več poguma, a tista meja zdrsa ponavadi pride zelo nenadno in nihče ni hotel biti prvi, ki bi pokazal, kako se leži na mokri stezi. Tudi, ko vzameš drug motor z drugačnimi pnevmatikami, je stvar zelo podobna. Zanimivo je to, da se pnevmatike kljub mokri in hladni podlagi dokaj hitro ogrejejo na delovno temperaturo.
 
To je najbolj opaziti pri močnem pospeševanju, ko pnevmatika zelo dobro drži na podlagi, in pri bolj grobih zaviranjih, ko sistem ABS prične delovati presenetljivo pozno (Kawasaki ima bolj športno naravnan ABS sistem) in motocikel močno zavira kljub spolzki podlagi. Do »aqua planinga« ni prihajalo niti pri višjih hitrostih, saj je oblika dezena – tekalne površine s pomočjo računalniške simulacije in dejanskih testiranj na za to namenjeni napravi oblikovana za zelo dobro odvajanje vode v območju stične površine.

Vaja 2. Vijuganje med stožci. BMW R1200RT.
Vaja je bolj poznana policistom, ki trenirajo vožnjo okoli stožcev na čas. Dejansko je vaja mnogo bolj zahtevna, kot je videti na prvi pogled. Motocikel je imel stranska kovčka, zato ge je bilo potrebno izredno hitro prelagati z ene strani na drugo in ob tem delati relativno velike radije. Bočna stabilnost pnevmatike je izredno dobra in niti enkrat pnevmatika pri nobenem vozniku ni spustila oz. zdrsnila.

Vaja 3. Vožnja v krogu. Honda VFR 800.
Voziti v 360-stopinjskem ovinku s premerom dobrih 150 metrov je idealna priložnost za preizkus stabilnosti v ovinku pri različnih hitrostih. Kako se pnevmatika obnaša pri prehodih iz velikega v manjši nagib in obratno, nam da zelo koristen podatek. Tudi ko smo menjali motocikel in z njim pnevmatike, smo lahko takoj začutili razlike, ki jih sicer ne bi. Gre pač za idealen ovinek, ko lahko takšne stvari preizkušaš. Prve vožnje smo izvajali s 60 km/h, druge z 80 km/h. Razlika je takoj opazna, kako motocikel in pnevmatika sledita ovinku. Pri 80 km/h bi lahko spustil krmilo (če bi lahko blokiral ročico za plin) in motocikel bi se peljal sam.

Največja hitrost, ki sem jo uspel doseči, se je gibala okoli 112 km/h, kar je pomenilo vožnjo po kolenu okoli po krogu. Prav to je svojevrsten čar, saj ovinka »nikoli ne zmanjka«. Tako enostavno preizkušamo sposobnost pnevmatike za vhode in izhode v ovinek. Roadsmart se je izkazala za odlično pnevmatiko, ki omogoča zelo mehke in, kar je zelo pomembno, enakomerne prehode pri različnih naklonih motocikla.

ImageVaja 4. Dirkališče. Honda VFR 800 in Suzuki GSX-R 750
Dejstvo, da je bil na voljo super športni motocikel, obut v pnevmatike za vsakdanjo rabo, me je spravljalo v manjši dvom. Dirkališče iztisne iz motocikla vse in še malo več, če le imamo »jaj..«. A to ni bila edina težava. Steza ima več kot 30 m višinske razlike, kar pomeni zaviranja po strmini navzdol in v zavoj ter dvigovanja z močnimi pospeševanji. Adrenalina ni zmanjkalo, saj so tovrstne tehnično zahtevne steze zelo dobrodošle.

Pnevmatika Roadsmart na Suzukiju GSX-R ponavadi ni izbira lastnika. A vendar se je izkazala kot zelo zanesljiva tudi v ekstremnih situacijah in se ni pričela trgati, niti je nismo »zakalili« z značilnim modrim robom na straneh. Že res, da je bila meja zmogljivosti nekoliko nižja, kar se pozna predvsem na zaviranjih in vstopih v ovinek, a sunkovitega popuščanja ni bilo. Se je pa mnogo bolj podala karakteristikam Honde VFR, ki je mešanica športnega in touring motocikla.

Kam jo plasirati? V kateri segment? Tu bi zelo težko razmejil ali opredelil, kdo jo lahko uporablja. Vsakodnevni motorist na cestno potovalni enduri, na naked motociklu, na potovalnem motociklu, kjer si zaželi tudi kanček športnosti. Torej asfaltna podlaga z vsemi vremenskimi vplivi in pričakovano življenjsko dobo do 10.000 km.

Dunlop Roadsmart je dosežek, ki so ga potrebovali. Je pnevmatika, ki dosega kriterije in presega zmogljivosti današnjih motociklov. Menim, da je zaupanje v pnevmatiko odločilnega pomena. Na končni rezultat močno vplivajo tudi stanje in nastavitev vzmetenja, zunanja temperatura, stanje cestišča in pravilen pritisk v pnevmatikah. A zaupanje, da pnevmatika dobro opravlja svoje delo in da nudi dovolj povratnih informacij, je odločilnega pomena. V nasprotnem vozimo s cmokom v grlu in vročičnimi krči v trebuhu vsakič, ko pnevmatika »sporoči kaj novega«. Roadsmart upravičeno nosi svoje ime: cesta – pametno (brihtno, domiselno).

Objavljamo tudi uradno obvestilo, saj menimo, da vsebuje dovolj uporabnih podatkov, ki bodo koristili voznikom pri odločitvah ob zamenjavi pnevmatik.

Podjetje Dunlop, vodilni svetovni proizvajalec plaščev za motorna kolesa, je tržišču predstavilo Dunlop Sportmax Roadsmart, inovativno pnevmatiko, namenjeno motornim kolesom za športno potovalno vožnjo. Kot rezultat več kot dvoletnih globalnih raziskovalnih prizadevanj Sportmax Roadsmart prinaša:

  • izjemne vozne lastnosti na mokrih cestah,
  • vsesplošno zmogljivost brez primere za športno turno vožnjo.

prerez
prerez
Nova pnevmatika, ki na vseh področjih prekaša svojega predhodnika, Sportmax D220ST, kaže izjemne izboljšave na področju zmogljivosti na mokri podlagi. Rezultat je bil dosežen med tem, ko so izboljševali sporno zahtevo po večji »kilometraži«, ki je vedno bila ena izmed največjih prednosti Sportmax D220ST.

»Navedene izboljšave so rezultat kombinacije lastnosti pnevmatik Dunlop Sportmax Hypersport in novih tehnologij zmesi ter zgradbe, da bi dosegli optimalno zmogljivost v vseh voznih, cestnih in vremenskih pogojih,« je povedal Sanjay Khanna, glavni direktor Dunlop za področje motornih koles.

Sportmax Roadsmart je Dunlopov odgovor na hitro rastoči tržni segment pnevmatik.
Segment radialnih pnevmatik za športne potovalnike, v katerem bo konkuriral Sportmax Roadsmart, je v zadnjih petih letih beležil 5-odstotno letno rast. Z več kot milijon pnevmatikami letno v Evropi trenutno predstavlja več kot 25 odstotkov celotnega trga cestnih pnevmatik.

Sportmax Roadsmart drži v ravnotežju turno zmogljivost in športni duh.
Dunlop Sportmax je namenjen voznikom športnih turnih in GT motornih koles, ki želijo veliko kilometražo, udobje in varnost na mokrih cestah, nudi pa tudi športno zmogljivost, ki jo pričakujejo uporabniki roadster in naked motociklov. Poleg tega bo novi Sportmax Roadsmart primeren tudi za super športne motocikle. Na voljo bodo tudi dimenzije za serijo motornih koles BMW GS in ostale velike endure.

Da so bili doseženi tako celoviti cilji za vse navedene tipe motornih koles, ima zaslugo samo kombinacija novih Dunlopovih tehnologij:
  1. trojna zmes tekalne plasti,
  2. nove zmesi,
  3. inovativna zgradba: Flex Steel – Joint Less Belt (FS-JLB),
  4. prilagojen profil.
  5. Nov dezen tekalne plasti
 
Preglednica
Preglednica
1) Nov dezen tekalne plasti
za kar najbolj učinkovito odvajanje vode…
Dezen tekalne plasti Sportmax Roadsmart z najvišjim odstotkom kanalov v celi družini Sportmax zagotavlja najbolj učinkovito odvajanje vode. Dolgi bočni kanali so bili določeni s simulacijo akvaplaninga in veliko pripomorejo k odvajanju vode.
Osredotočeni na zmogljivost na mokrem…

Dezen tekalne plasti Sportmax Roadsmart združuje dodatni dve ključni značilnosti, ki prinašata posebne prednosti voznikom v mokrem. Osrednje področje tekalne plasti, ki je na mokrem največ v uporabi (kot previsa +/-25°), ima največje število kanalov. Globlji kanali na navedenem osrednjem področju tekalne plasti omogočajo učinkovito odvajanje vode skozi celo življenjsko dobo pnevmatike. Brez kompromisov pri oprijemu in obrabi…

Pod kanali v različnih smereh izboljšujejo porazdelitev pritiska na podlago, kar omogoča dolgo življenjsko dobo in pravilno obrabo. Dunlopov dezen s kanali v obliki natančno določene krivulje je prilagojen silam, ki se pri zavijanju, pospeševanju in zaviranju ustvarjajo pod različnimi koti, povečuje pa tudi togost dezena, kar omogoča uporabo mehkejše zmesi za boljši oprijem.

2) Tehnologija trojne zmesi tekalne plasti
TTC pomeni, da med protislovnimi lastnostmi, ki se nanašajo na kilometražo in oprijem, ni več kompromisa. Novi Dunlop Sportmax Roadsmart se odlikuje po tehnologiji trojne zmesi tekalne plasti, dobro poznani že z Dunlopovih športnih pnevmatik, kot sta Sportmax GP Racer in Qualifier RR.

3) Za vsako zmes se uporablja drug tip silike, da bi bila oprijem na mokrem in kilometraža čim bolj uravnotežena.
Za doseganje posebne zmogljivosti: Z novim Sportmax Roadsmart je Dunlop našel odlično razmerje med komponentami zmesi za oprijem pri vožnji naravnost in bočni oprijem.

Novi postopek brizganja omogoča uporabo različnih tipov silike za boljše ravnotežje med oprijemom na mokrem in kilometražo, zadnje generacije polimerov za daljšo življenjsko dobo in maksimalen oprijem ter finih saj, ki dajejo visoko oprijemno zmes, ki se hitro ogreje, ne da bi šlo to na račun obrabe tekalne plasti.
Vse elemente veže posebna smola, ki v največji meri povečuje oprijem, in polibutadien, ki veliko pripomore k povečanju števila prevoženih kilometrov.

4) Inovativna zgradba
Za stabilnost, boljše lastnosti v ovinku in udobje.

Prednja pnevmatika
Prednja pnevmatika
Sprednji in zadnji plašči imajo FS-JLB (Flex Steel – Joint Less Belt) zgradbo. Ta napredna zasnova pasov zmanjšuje dinamično raztezanje osrednjega dela tekalne plasti pri veliki hitrosti, ohranja pa stabilno naležno ploskev, zmanjšuje distorzijo in disipacijsko segrevanje. To zagotavlja veliko stabilnost pri hitri vožnji, pri vožnji s sopotnikom in v vetru. Poleg tega je v bočnici manj napetosti, kar povečuje odzivnost in linearno vodljivost. Prilagojena gostota kordnega ogrodja JLB med sprednjim in zadnjim delom skupaj z rejonskimi vložki zagotavlja odlično blaženje udarcev in udobno vožnjo.

5) Nov, prirejen profil plašča
Za večjo zmogljivost pri športni vožnji.
Računalniško podprt razvoj (Computer Aided Design – CAD) in analiza končnih elementov (Finite Element Analysis – FEA) sta tako privedla do razvoja profila sprednje in zadnje pnevmatike. Naležna ploskev pnevmatike Sportmax Roadsmart je bila izboljšana na treh glavnih področjih. Optimalno spreminjanje naležne ploskve glede na kot nagiba omogoča gladko vožnjo ter progresivno in stabilno spreminjanje smeri. Oblika sprednje naležne ploskve je bolj enakomerna, kar omogoča večjo odzivnost. Področje naležne ploskve je pri sprednji in zadnji pnevmatiki večje, zaradi česar je oprijem pri maksimalnem kotu nagiba boljši. Nova, »trebušasta« oblika bočnice omogoča večjo prožnost in manjšo koncentracijo napetosti na robu rame. Tako je porazdelitev naležne ploskve optimalna, kar izboljšuje odzivnost pri maksimalnem kotu nagiba in polno obremenjenem motornem kolesu. Pri profilu pnevmatike je opaziti bolj spuščeno tekalno plast, kar povečuje linearno vodljivost in zmogljivost v zavoju.

Izboljšave v zasnovi pasov in zgradbe so zmanjšale tudi maso Sportmax Roadsmart (-0,5 kg pri 180/55 ZR17). Manjša masa ima občuten vpliv na zmanjšanje giroskopskega učinka sklopa plašča in platišča. To pripomore k boljšemu pospeševanju in krmljivosti ter zahvaljujoč zmanjšani nevzmeteni masi izboljšuje tudi lastnosti vzmetenja in omogoča boljšo odzivnost voznika. Sportmax Roadsmart je optimalno razmerje naprednih tehnologij, ki daje pnevmatikam na vseh vrstah motornih koles, pri vseh stilih vožnje in v vseh vremenskih pogojih veliko zmogljivost.

Medtem ko radialne pnevmatike za športno potovalno vožnjo na splošno omogočajo dober oprijem, dolgo življenjsko dobo, stabilnost ali vodljivost, ima Sportmax Roadsmart prednost pred svojimi tekmeci prav na vseh področjih, še zlasti na mokrih cestah.
Zadnja pnevmatika
Zadnja pnevmatika
Razpon dimenzij. Dunlop Sportmax Roadsmart je v različnih dimenzijah v Evropi na voljo od oktobra 2007.
Spredaj
110/70ZR17 M/C (54W) TL
120/60ZR17 M/C (55W) TL
120/70ZR17 M/C (58W) TL
110/80ZR18 M/C (58W) TL
120/70ZR18 M/C (59W) TL
110/80R19 M/C 59V TL *

Zadaj
150/70ZR17 M/C (69W) TL
150/70R17 M/C 69V TL *
160/60ZR17 M/C (69W) TL
170/60ZR17 M/C (72W) TL
180/55ZR17 M/C (73W) TL
190/50ZR17 M/C (73W) TL
160/60ZR18 M/C (70W) TL

Če želite več informacij o Dunlopu, obiščite spletno stran www.dunlop-tires.com.

Za komentiranje se prosim prijavite!

Get Adobe Flash player
Get Adobe Flash player
Get Adobe Flash player
Get Adobe Flash player